Door Eva van Genuchten en Nynke Schaaf 

Kromkommer is in 2012 opgericht door Chantal Engelen en Jente de Vries. Ze verzamelen voedsel dat anders verspild zou worden, omdat het er volgens onze standaarden niet ‘goed’ uitziet, of omdat er overgeproduceerd is. Ze gebruiken verschillende manieren om het verspilde voedsel terug te brengen op je bord. Zo maken ze bijvoorbeeld soep van dit voedsel en zijn ze erg actief op bijvoorbeeld festivals. Hiermee zorgen ze ervoor dat de boeren weer een eerlijke prijs krijgen voor hun voedsel, en creëren ze meer transparantie in de voedselketen. Door bij festivals en andere activiteiten aanwezig te zijn, proberen ze ook meer bewustzijn te creëren bij consumenten over voedselverspilling.



Ze hebben veel partners waar ze mee samenwerken en de soepen worden ook verkocht bij Rechtstreex. Een belangrijk deel van hun bedrijf is de community (Krommunity). Ze delen veel video’s en blog posts en hebben veel loyale fans. Het bedrijf heeft veel (innovatie)prijzen gewonnen. 
Kromkommer is ook begonnen in Tropicana (nu BlueCity), maar in maart 2015 zijn ze verhuisd naar Katshoek, omdat de ruimte in Tropicana te klein voor ze werd. Katshoek is een kantoorgebouw waar veel start-ups huisvesten. Dit nieuwe kantoor deelden ze met onder andere Rechtstreex. Later zijn ze nog twee keer verhuisd, eerst naar Kleinhandel en daarna naar de Schiekade. 

Het lijkt erop dat Kromkommer ook invloed heeft op grote bedrijven, zoals Albert Heijn. Zij hebben bijvoorbeeld in 2014 hun ‘buitenbeentjes’ lijn geïntroduceerd met groenten en fruit die er anders uitzien, maar nog steeds eetbaar zijn.  In maart 2017 komen ze zelfs met kromme komkommers als onderdeel van de buitenbeentjes.