Door Eva van Genuchten en Nynke Schaaf 

Rechtstreex is opgericht door twee mannen uit Rotterdam in 2013:  Arthur Nijhuis en Maarten Bouten. Ze zijn actief in en rondom Rotterdam en proberen de voedselproductieketen zo kort mogelijk te houden. Dit doen ze door een platform aan te bieden waarop consumenten voedsel rechtstreeks van de boer kunnen kopen. Daarna kan de consument het bestelde eten ergens in de buurt ophalen. Doordat je weet als consument waar je voedsel vandaan komt, is er meer transparantie in de voedselketen, waardoor de boer ook een eerlijke prijs krijgt voor zijn voedsel.

Rechtstreex kan ook die eerlijke prijs geven aan de boeren, omdat er veel minder tussenpersonen zitten in de voedselketen. Ze verkopen het voedsel van boeren binnen een radius van 50 km van Rotterdam. In verschillende buurten zijn er verzamelpunten, waar een ‘wijkchef’ al het voedsel verzameld dat besteld is. Dit is eigenlijk een pop-up store, die één keer per week open gaat, om het bestelde voedsel uit te delen. Dit verzamelpunt zit vaak op een locatie die voor de buurt ook belangrijk is (bijvoorbeeld een buurthuis), wat ook zorgt voor sociale cohesie in de buurt. In het kort bieden ze dus het online platform, regelen ze het contact met de bier, en zorgen ze voor de coördinatie en distributie in elke buurt.

 

Wij spraken in September 2016 met Rachelle Eerhart, de regiomanager van Rechtstreex in Rotterdam, over hoe het voedselsysteem er in de toekomst uit zal zien, hoe Rechtstreex hieraan bijdraagt en hoe Rechtstreex zich heeft ontwikkeld in de afgelopen jaren. Een van de grootste moeilijkheden voor Rechtstreex is het opschalen: de balans vinden tussen het lokale en kleinschalige, en er toch een winstgevende onderneming van maken. Zo hebben ze bijvoorbeeld ook een tijd in Utrecht gezeten en plannen gehad om uit te breiden naar Eindhoven, maar ze zijn daar weer gestopt. Het lijkt erop dat een dergelijk initiatief niet één op één te kopiëren is naar een andere stad. Daarom focussen ze de komende jaren volledig op de uitbreiding binnen Rotterdam. 

Verder vraagt het product-service-system dat ze aanbieden nog veel veranderingen voor de gebruiker. De consument moet al z’n eten één keer per week bestellen (waar ze normaal misschien een aantal keer per week naar de supermarkt gaan), en ze moeten het online bestellen. Ook al gebeurt dit tegenwoordig al meer (met bijvoorbeeld de maaltijdboxen, of Albert Heijn die de boodschappen thuisbezorgd), is het toch nog voor veel consumenten een grote aanpassing. Er komt dus nog veel concurrentie van de grote, traditionele spelers in de markt.

Rechtstreex werkt ook samen met andere initiatieven. Ze zijn gevestigd in de Fenix Food Factory, samen met zes andere lokale voedsel ondernemers. Hier geven ze ook verschillende workshops. Ook organiseren ze events met bijvoorbeeld Kromkommer, en verkopen ze producten van Kromkommer en Rotterzwam. In hun business model focussen niet alleen op de consument thuis, maar ook op restaurants en bedrijven. Zo hebben ze bijvoorbeeld Rechstreex Lunch geïntroduceerd, waarbij ze lunchboxen met lokale streekproducten aan bedrijven verkopen.