Door Eva van Genuchten en Nynke Schaaf 

Uit je eigen stad probeert de voedselproductie dichter bij de consument te brengen. Zij hebben hun eigen stadsboerderij met een restaurant, en een restaurant met winkel in het Rotterdam Centraal Station. In hun eigen restaurants verkopen zij lokaal geteelt voedsel, het meeste aan verkoop is afkomstig van de eigen stadsboerderij. Daarnaast organiseert Uit Je Eigen Stad workshops, proeverijen, rondleidingen en activiteiten voor kinderen op de stadsboerderij. In de zomer van 2015 hield Uit Je Eigen Stad een crowdfunding actie voor de aanleg van een zonnepanelendak, waarop de investeerders een rente konden krijgen. Het dak ligt er inmiddels.

Uit Je Eigen Stad brengt op drie verschillende manieren het voedsel naar de Rotterdamse consument toe: 1) het wordt direct verkocht aan consumenten via Rechtstreex, 2) het wordt geleverd aan restaurants in Rotterdam (inclusief aan hun eigen restaurants), en 3) ze organiseren een wekelijkse markt waarop zij hun eigen producten verkopen. Een combinatie van meerdere verdienmodellen dus!


Uit Je Eigen Stad heeft meerdere partners waarmee zij samenwerken, zoals Kromkommer, Rotterzwam en Rechtstreex. De productiekant van Uit Je Eigen Stad startte ooit als stichting, maar deze ging failliet. Naast hun eigen verbouwde groenten, hadden zij ook een eigen viskwekerij (Aquaponics), hielden ze eigen kippen (voor de eieren en het vlees), en een eigen zwammenkwekerij.  Volgens Uit Je Eigen Stad was het failissement vooral te wijten aan Aquaponics, omdat het experiment te duur was en te weinig geld opleverde. Hoe dan ook, dit heeft hen niet gestopt, Uit Je Eigen Stad is verder gegaan met hun reguliere boerderij activiteiten (de groente oogst) en met workshops en evenementen. Het tweede restaurant in het Centraal Station ging open in 2016, weer met hulp van crowdfunding.  Dit restaurant verkoopt ook producten van de stadsboerderij, en zit meer centraal dan de stadsboerderij zelf. In het tweede restaurant is een verticale kruidentuinen aangelegd.

Er is ook kritiek op dit tweede restaurant, men vindt dat Uit Je Eigen Stad hiermee te commercieel is geworden, en dat het te weinig ruimte laat voor het experiment. Dit geeft mogelijk ook de strijd aan van een groeiende onderneming; hoe blijf je trouw aan je eigenlijke waarden, wanneer er tegelijkertijd gewerkt wordt aan een meer duurzaam en langdurig verdienmodel waarbij de investeerders hun geld kunnen terugverdienen?